مقالات آموزشی

معرفی گروه های غذایی سالم

معرفی گروه های غذایی سالم-وب سایت دکتر زکوی

دراین مقاله به معرفی گروه های غذایی سالم خواهیم پرداخت. البته که سلامتی جسمی تناسب اندام و روانی هر فردی بزرگترین و مهمترین سرمایه او محسوب می گردد. که برای ارتقا آن و مانع شدن از آسیب های ایجاد شده و یا بهبود بیماری های پیش آمده تمام تلاش خود را بکار می گیرد. چرا که گاهی ایجاد کوچکترین خدشه در وضعیت مطلوب و سلامت جسمانیمان؛ تمامی شرایط نرمال زندگی شخصی و حتی شغلیمان را با تغییر و تهدید بزرگی همراه خواهد ساخت. گروه های غذایی سالم یکی از فاکتور های مهم برای حفظ سلامتی و مدیریت کارکرد صحیح و به جای همه اعضای بدن؛ تغذیه مناسب و سالم به واسطه گروه های غذایی سالم است. حتما برای همه ما پیش آمده است که به ناگاه با رنجش های بسیاری در قسمت های متعددی از بدنمان رو برو گردیم که حتی خودمان در جست و جوی علل آن حیرت زده شده ایم. البته که عواملی چون ارث؛ بیماری های زمینه ای، رخ داد های ناگهانی؛ هر کدام به تنهایی و به قدرت می توانند یک علت محکم بشمار آیند. اما با تحقیقات چند دهه اخیر، تغذیه نادرست نیز توانسته است یکی از علل رایج بشمار رود. که ریشه در عدم توجه به مصرف گروه های غذایی سالم دارند.

معرفی گروه های غذایی سالم-وب سایت دکتر زکوی

آشنایی با گروه های غذایی سالم

تفاوت گروه های غذایی سالم و غیر سالم را بشناسیم . متاسفانه در شرایط حال حاضر غذاهای فست فودی توانسته اند محبوبیت بسیاری را به خود اختصاص دهند تا جایی که سلایق غذایی اکثریت گروه های کودک و  نوجوان را تا قسمت عمده ای این قالب تغذیه ای مضر شکل داده است. این نوع تغذیه از مواد غذایی تشکیل شده است که در بالای هرم قرار دارند و به عنوان گروه متفرقه از آن ها نام برده می شود. که شاهد مضرات و آسیب های چشم گیر آن به سبب ایجاد بسیاری از بیماری های نگران کننده که مساوی با مخاطره انداختن سلامت جسمی افراد گردیده است؛ بوده ایم. شاید این شرایط به سبب عدم آشنایی کافی ما با گروه های غذایی اصلی و سالم و تاثیرات شگفت انگیز متعدد آن بر قسمت های مختلف بدن می باشد. در این مبحث سعی داریم با معرفی گروه های غذایی اصلی شما در پیمودن یک مسیر تغذیه ای سالم همراهی نماییم.

  • نان و غلات جزوه گروه های غذایی سالم:

گروه های غذایی سالم-وب سایت دکتر زکوی

برنج، ماکارونی، انواع نان، غلاتی مثل گندم و جو و به طور کلی مواد غذایی دارای کربوهیدرات؛ در گروه غلات در پایین ترین قسمت هرم غذایی حضور دارند به این معنا که بیشترین سهم از رژیم غذایی سالم روزانه یک فرد را دارا است. تامین انرژی روزانه مورد نیاز بدن از اصلی ترین وظایف این گروه غذایی سالم محسوب می گردند.  انواع ویتامین‌های گروه ب و پروئتین های موجود در این گروه در رشد و سلامت بدن، نقش موثری را ایفا خواهد کرد.امروزه طیف وسیعی از نیازهای بدن به واسطه مواد معدنی موجود در غلات پوشش داده می شوند.

  • میوه و سبزیجات:

گروه های غذایی سالم-وب سایت دکتر زکوی

میوه و سبزیجات به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان بعد از غلات درجه مهمترین گروه غذایی سالم را به خود اختصاص داده اند. سبزیجات، به اصطلاح صیفی جات و میوه‌هایی مانند گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، پرتقال، کیوی و لیمو منبع غنی از ویتامین ث می باشند. قرار دادن میوه و سبزیجات در همه رژیم‌های غذایی به عنوان پایه های ثابت قلمداد می گردند. البته ناگفته نماند که بهتر است میوه و سبزیجات را در قالب های متعدد به شکل تازه مصرف کنید چرا که کمپوت ها دارای حجم بالایی از گروه قندها خواهد بود.

  • لبنیات:

گروه های غذایی سالم-وب سایت دکتر زکوی

گروه های غذایی سالم لبنی مانند شیر، ماست، پنیر، خامه، بستنی و کشک که حاوی پروتئین، کلسیم، فسفر و انواع ویتامین‌ها هستند بخش مهمی را از لحاظ ارزش غذایی در هرم را به خود اختصاص داده اند. به همین سبب استفاده بیشتر آن نسبت به سایرین بسیار توصیه می گردد. زیرا در استحکام دندان و استخوان و البته سلامت بدن نقش شگرفی را ایفا خواهد کرد. بهتر است در این گروه غذایی سالم نیز میل تغذیه ای خود را به سمت و سوی مواد لبنی کم کالری سوق بدهید.

  • پروتئین ها:

مواد غذایی حاوی پروتئین همچون گوشت قرمز، مرغ و ماهی، حبوبات، تخم مرغ و پروتئین‌های گیاهی مانند سویا گروه های غذایی سالم پروتئینی را تشکیل می دهند.  مواد موجود در مواد غذایی قرار گرفته در این قسمت هرم غذایی علاوه بر اینکه به عنوان یک منبع پروتئین به شکل موثری ایفای نقش می کند؛ قادر است به عنوان یک منبع غنی از آهن قسمت عمده ای از نیازهای قسمت های متعدد بدن را رفع نماید. توجه داشته باشید در میان مواد غذایی سالم قرار گرفته در گروه پروتئین؛ تعدادی را چربی ها تشکیل داده اند؛ به همین سبب در مصرف آن ها، به ویژه در گروه بزرگسال باید احتیاط نمود.

۴ thoughts on “معرفی گروه های غذایی سالم

  1. Johnette گفت:

    Wow, fantastic weblog structure! How lengthy have you ever been running a blog
    for? you make blogging glance easy. The full glance of your website is magnificent, as neatly as the content!
    You can see similar here sklep online

    • شماره تماس: ۳۵۸۹۱۵۰۱۳
  2. Greg گفت:

    Hello, i think that i saw you visited my web site thus i got here
    to go back the choose?.I’m attempting to in finding issues
    to enhance my web site!I guess its adequate to use a few of your ideas!!
    I saw similar here: Najlepszy sklep

    • شماره تماس: ۹۳۷۵۹۷۰۶۸۶
  3. Isidro گفت:

    Good day! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I’m trying to
    get my site to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good
    results. If you know of any please share. Appreciate it!
    I saw similar text here: Backlinks List

    • شماره تماس: ۲۰۸۳۸۳۵۵۴۵
  4. Warren گفت:

    Hey there! Do you know if they make any plugins to help
    with SEO? I’m trying to get my website to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains.
    If you know of any please share. Thanks! You can read similar art here: Backlink Building

    • شماره تماس: ۳۶۲۰۷۸۳۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.