مقالات آموزشی

نحوه از شیر گرفتن کودک

نحوه از شیر گرفتن کودک-وب سایت دکتر زکوی

در این مقاله روش های ثبت شده و درست نحوه از شیر گرفتن کودک در اختیار شما خواهم گذاشت با ما باشید. کودک شما ۳ روزه باشد و یا ۳ ساله و یا هر زمانی که از تاریخ تولدش بگذرد؛ آمادگی برای جدایی از شیر مادر را نخواهد داشت. به همین سبب می توانیم از شیر گرفتن یک کودک را اولین هیجان یا استرس احساسی برای او تلقی نماییم. که هر خطای وابسته به آن می تواند علاوه بر اینکه سبب تاثیر منفی بر روحیاتش وابسته به تمام دوره های زندگیش گردد، فرآیند از شیر گرفتن او را با مشقت همراه سازد. البته ناگفته نماند که ممکن است مادر نیز در این شرایط از لحاظ جسمی و روحی در شرایط نامساعدی قرار گیرد.به همین سبب از طرف متخصصان این حوزه به شدت تاکید می گردد که نحوه از شیر گرفتن کودک که روندی ساده و معمول به نظر می رسد با دقت بیشتر و لحاظ نمودن بسیاری از نکات حائز اهمیت صورت پذیرند.

نحوه از شیر گرفتن کودک-وب سایت دکتر زکوی

نحوه از شیر گرفتن کودک وابسته

از ۶ ماهگی است که آشنایی کودکان به واسطه غذاهای ساده ای چون فرنی با مزه هایی از دنیا غذا آغاز می گردد. اما همچنان شیر مادر به عنوان مکمل اصلی در قالب یک منبع آرامش و حمایت از سیستم ایمنی بدن در جای خودش باقی می باشد. این پروسه از ۶ ماهگی آغاز و طبق نمودار و برنامه ریزی غذایی که به واسطه  متخصصان تغذ‌یه طراحی گردیده است؛ پیشروی خواهد داشت. در طی این نمودار در ۲ سالگی کودک؛ شیر مادر به شکل کامل حذف می گردد. فراموش نکنید؛ زمانی می توانید در باب تغذیه کودک در مراحل حساس رشد او، پروسه موفقیت آمیزی را طی کنید که اولین و مهمترین ترک غذایی او را با جایگزینی غذاها و یا میوه های مکمل به بهترین نوع و توجه به شرایط جسمی و روانی کودک صورت پذیرد.

استفاده از رژیم غذایی مناسب برای کودکان میتواند به سلامت جسمی و روحی کودک کمک کند.

اما برای هر مادری حتی قبل و در حین بارداری نیاز است تا با روش های مناسب و اصولی به جهت ممانعت از آسیب به مادر کودک همراه با سهولت از شیر گرفتن کودک را به انجام برسانیم.

نحوه از شیر گرفتن کودک-وب سایت دکتر زکوی

روش های مناسب برای از شیر گرفتن کودک

در این قسمت با روش های متعددی برای از شیر گرفتن کودکان آشنا خواهیم شد. اما فراموش نکنید روش های نتیجه بخش در کودکان متفاوت خواهد بود به همین سبب بهتر است؛ قبل از اجرای هر کدام از روش ها با پزشک متخصص مربوطه مشورت نمایید.

 از شیر گرفتن به روش تدریجی

همانطور که از نامش پیداست، در این روش جدایی کودک از شیر مادر به شکل تدریجی و بر اساس فاصله های زمانی که پزشک معین می نماید اجرا می گردد. به این صورت که در مراحل ابتدایی وعده نیمه شب کم کم حذف می شود تا اینکه فاصله زمانی شیر دهی در طول روز با به مرور زمان افزایش، در دو مرحله آخر وعده های صبح و قبل از خواب قطع می شود.

وعده های شیردهی یکی درمیان حذف گردد

در این روش شما به جای تغذیه کردن کودک از شیر مادر؛ او را با شیر دوشیده شده مادر یا آبمیوه در شرایط متفاوت اما رضایت بخشی قرار خواهد داد. در این روند با کاهش وعده های شیر کودک در طول روز به مرور زمان او را برای جدایی از شیر مادر آماده می سازد.

 کوتاه کردن مدت زمان شیرخوردن کودک

در این روش از شیر گرفتن کودک می توانید از مدت زمان شیر خوردن کودک در هر وعده بکاهید. برای مثال تایم ۱۵ دقیقه را به ۱۰، بعد از آن ۵ و به همین رویه او را برای ارتباط کمتر و کوتاه تر با شیر آماده سازید. فراموش نکنید این روش را از وعده های شبانه یا قبل از خواب آغاز نکنید. چرا که کودک به واسطه مکیدن شیر به آرامش خواهد رسید و به خواب می رود. از طرف دیگر با کاهش مدت زمان خوردن شیر؛ کودک نیازمند یک جایگزین برای شیر حذف شده خواهد بود. پس متناسب با سن او می توانید از پوره سیب زمینی، فرنی با آبمیوه های طبیعی کمک بگیرید.

تعویق در شیردهی

شاید اصطلاح مناسبی نباشد ولی سعی کنید کودک را برای خوردن شیر گول بزنید‌. در این روند می توانید در برخی مواقع که کودک درخواست شیر دارد او را با اسباب بازی، موسیقی و هر روش دیگری سرگرم کنید. به ویژه در ساعت های ابتدایی شب از دادن شیر سر باز بزنید. زیرا بهتر است وعده شبانه را به زمان خواب مکول کنید تا کودک بی تابی نکند.

مادران عزیر تناسب اندام خود را حفظ کنید با دکتر زکوی

در صورت عدم دریافت پاسخ از این روش های معمول چه کنیم؟

اگر موفق نشدید کودک را به واسطه هیچکدام از روش های نام برده از شیر بگیرید با دو دلیل رو به رو هستید. یا اینکه در حال حاضر کودک به سبب رده سنی که در آن قرار دارد یا عدم آمادگی لازم؛ به شدت ممانعت می ورزد. یا اینکه او بیمار است و به سبب کسب آرامش به واسطه شیر مادر و دریافت مواد معدنی به جهت مبارزه با بیماری؛ نمی تواند با کاسته شدن از میزان شیر دریافتی اش کنار بیاید.

در این شرایط بهتر است که کودک تحت نظر پزشک مرتبط قرار می گیرد‌ و با بررسی ها یا معاینات همه قسمت های بدن؛ دلیل را بیابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.