مقالات آموزشی

خوب پختن غذا و رابطه آن با تغذیه سالم

خوب پختن غذا و رابطه آن با تغذیه سالم-وب سایت دکتر زکوی

البته که انتخاب و خرید مواد مغذی و استفاده از آن در وعده های غذایی روزانه ما؛ تاثیر شگرفی را در سلامت جسمی و حتی گاهی روانی ما در پی خواهد داشت.  چرا که هر یک از گروه رژیم غذایی به عنوان یک منبع سرشار از ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی محسوب می گردد. که هر کدام به نوبه خود نقش موثری را بهبود وضعیت جسمانی هر فرد ایفا می کنند. ویتامین ها با ورود به بدن در قالب سربازانی عمل خواهد نمود که با سرکوب دشمن یعنی تاثیرات منفی بیماری ها در بدن؛ در حفظ سلامت بدن با تمام قوا می کوشد.

دقیقا این شرایط را می توانیم به شکل کاملا عکس، متناسب با عادات تغذیه ای نادرست شاهد باشیم. البته شرایط وابسته به سن و وضعیت جسمانی هر فرد؛ شکل متفاوتی را به خود خواهد گرفت. از این بعد، که گذر کنیم؛ جالب است بدانید که نوع و میزان طبخ غذا در تعیین سطح سلامت آن تاثیر گذار است.

خوب پختن غذا و رابطه آن با تغذیه سالم-وب سایت دکتر زکوی

خوب پختن غذا و رابطه آن با تغذیه سالم

البته شاید برایتان به دور از ذهن نباشد که تهیه غذا ‌و نوع طبخ آن به میزان قابل توجهی در حفظ و افزایش مواد مغذی موجود در غذا ها وابسته است. برای مثال سرخ کردن سیب زمینی نسب به نوع آب پز آن، املاح کمتری  را دارا می باشد، یا اینکه در تخم مرغ آب پز به  حالت عسلی سلامت کمتری نسبت به نوع کامل پخته شده آن موج می زند. از طرف دیگر جالب است بدانید ویتامین های موجود در بعضی از مواد غذایی به واسطه برخی از روش های پخت آزاد و در برخی روش های دیگر منحوس و یا اینکه ناپدید می گردید. البته ناگفته نماند که طی شدن پروسه پخت برای هر مواد مغذی می تواند سبب هضم بهتر آن شود. در ادامه با انواع روش های پخت و و تاثیر هر یک از آن ها بر هر گروه از مواد غذایی و رابطه آن با تغذیه سالم آشنا خواهیم گشت

فرار ویتامین ها به واسطه پخته شدن و یا جوشاندن سبزیجات

فرار ویتامین ها به واسطه پخته شدن و یا جوشاندن سبزیجات-وب سایت دکتر زکوی

به جرات می توانیم سبزیجات را منبعی غنی از ویتامین C تلقی کنیم، که پخته شدن در آب تهدید بزرگی برای حذف و یا نابودی کامل آن محسوب می گردد. در واقع ، جوشانده شدن هر نوع مواد غذایی میزان ویتامین C موجود در آن کاهش می یابد. به اینصورت که ویتامین C نسبت به برابر گرما حساس است، و به سبب غوطه ور شدن در آب گرم به سهولت از سبزیجات جدا می گردد.

این شرایط در ویتامین های گروه B نیز موج می زند.به این صورت که تا ۶۰٪ از ویتامین ها ، نیاسین و سایر ویتامین های گروه B در زمان مخلوط شدن گوشت و از بین رفتن آب میوه های آن؛ نابود می شوند.

 و اما کبابی کردن مواد غذایی با ویتامین های موجود در آن ها چه می کند؟

 

 و اما کبابی کردن مواد غذایی با ویتامین های موجود در آن ها چه می کند؟-وب سایت دکتر زکوی

کباب کردن به دلیل طعم خوشایندی که به غذا می بخشد؛ از محبوب ترین روش های پخت و پز به حساب می آیند. اما این امکان را می دهیم؛ زمانی که آب غنی از مواد مغذی از گوشت خارج گردد ، حدود ۴۰٪ از ویتامین ها و مواد معدنی B موجود از بین برود.

پخت به واسطه مایکروفر توصیه می شود یا خیر؟

 

پخت به واسطه مایکروفر توصیه می شود یا خیر؟-وب سایت دکتر زکوی

مواد غذایی به سبب زمان کمتری که در معرض گرما ، مایکروفر قرار می گیرند با قدرت مواد مغذی موجود را حفظ خواهند کرد. البته درست است که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ویتامین C موجود در سبزیجات سبز به هنگام پخت به واسطه مایکروفر از بین می رود، اما این مقدار کمتر از رخ دادن این پروسه در روش های پخت و پز است.

مدت زمان پخت و پز و کاهش قرار گرفتن در معرض گرما ، مواد مغذی موجود در مواد مایکروفر را حفظ می کند .در واقع ، مطالعات نشان داده اند که مایکروویو بهترین روش برای حفظ فعالیت آنتی اکسیدانی سیر و قارچ است . در همین حال ، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ویتامین C موجود در سبزیجات سبز هنگام مایکروفر از بین می رود که این مقدار از بیشتر روش های پخت و پز کمتر است .

و اما سرخ کردن

و اما سرخ کردن-وب سایت دکتر زکوی

سرخ کردن روشی محبوب برای تهیه مواد غذایی برای بسیاری از افراد محسوب می شود.  اما همه غذاها به واسطه سرخ کردن نتیجه مطلوبی را در پی ندارند. از طرف دیگر در بعد زمانی که روغن در مدت مدیدی در دمای بالا گرم می شود؛ مواد سمی با نام آلدهیدها تشکیل خواهند شد. آلدهیدها با افزایش خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماریها ارتباط بسیاری نزدیکی دارند.

نوع روغن ، دما و مدت زمان پخت و پز بر میزان آلدهیدهای تولید شده تأثیر می گذارد. گرم کردن روغن باعث افزایش تشکیل آلدهید نیز می شود. برای ممانعت از این شرایط بهتر از مواد غذایی را بیشتر از حد نپزید و از یکی سالم ترین روغن ها را برای سرخ کردن بهره ببرید.

در تمام این پروسه تلاش برآن است که مواد غذایی با حفظ ویتامین ها و مواد معدنی موجود به طور کامل و به دور از خامی طبخ شوند. چرا که خوب پختن غذا با تغذیه سالم رابطه ای مستقیم دارد.

تناسب اندام با دکتر زکوی کلیه برنامه های غذایی خود برای سلامتی و حفظ اندام خوب را به دکتر زکوی بسپارید.

One thought on “خوب پختن غذا و رابطه آن با تغذیه سالم

  1. Pete گفت:

    Wow, incredible blog structure! How long have you been running a
    blog for? you made blogging glance easy. The entire
    look of your website is magnificent, let alone the content!
    You can see similar here sklep

    • شماره تماس: ۶۹۷۸۳۲۰۷۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.