مقالات آموزشی

رعایت بهداشت آشپزخانه

رعایت بهداشت آشپزخانه-وب سایت دکتر زکوی

در این مقاله به نکات ریز در رعایت بهداشت آشپزخانه خواهیم پرداخت با من باشید. البته که نظم و بهداشت حاکم شده در هر قسمتی از منزل موضوعی حائز اهمیت بشمار می آید که نمیتوان با بی توجهی از کنار آن گذر کرد چرا که؛ سلامت تمام اعضای خانواده در گرو آن خواهد بود. تلاش برای رعایت بهداشت آشپزخانه در یکی از قسمت های خانه به شکل پر رنگ تری مورد توجه قرار خواهد گرفت چرا که به عنوان مهم ترین قسمت و یا قلب خانه؛ عمده فعالیت های مرتبط به خانه در این بخش سرو سامان داده می شوند که شامل طبخ غذا، آماده سازی انواع دسر و یا آب میوه و …. برای ساکنین خانه؛ که شامل اعضای خانواده یا میهمان ها می شود را شامل خواهد گشت. البته که رعایت اصولی بهداشت در این قسمت از خانه مساوی است با به مخاطره انداختن سلامت تک تک افراد خانواده. پس در این مبحث با ما همراه شوید تا عوامل موثر در رعایت بهداشت آشپزخانه را مورد بررسی قرار دهیم.

 

رعایت بهداشت آشپزخانه-وب سایت دکتر زکوی

برای سلامتی خود علاوه بر بهداشت آشپزخانه رژیم غذایی درست را یاد بگیرید!

رعایت بهداشت فردی در آشپزخانه

عمده فعالیت های منزل جهت آماده سازی غذا و یا به طور کلی رفع نیاز تغذیه ای افراد خانواده در آشپزخانه صورت می پذیرد؛ عموما تموم این فعالیت ها با تولید زباله زیاد و به هم ریختگی این فضا همراه خواهد بود. پس نسبت به سایر قسمت های منزل مستعد آلودگی قرار می گیرد که رعایت بهداشت فردی در آشپزخانه اهمیت بالایی دارد. برای مثال ریختن روغن بر روی اجاق گاز و یا پیشخوان آشپزخانه می تواند منبعی برای جذب آلودگی ها باشد یا اینکه آلودگی کف به قدری تهدید کننده تلقی می گردد که تصویر نازیبایش در تمامی فضای آشپزخانه تاثیر گذار است. شاید تمیزی کف آشپزخانه به اندازه سینک مهم نباشد؛ اما کمتر از آن ها نخواهد بود.

اما کافیست چند مورد کلیدی را همیشه مدنظرتان قرار بدهید تا همیشه شاهد موج زدن بهداشت و نظم حاکم در فضای آشپزخانه منزلتان باشید.

  • اصول رعایت بهداشت آشپزخانه چیست ساده است. اجازه ندهید ظرف های استفاده شده یا به اصطلاح کثیف در سینک ظرفشویی جمع شوند. این کار علاوه بر اینکه سبب جریان بوی نامطبوعی در فضا می گردد. موجب افزایش آلودگی سینک و ماندگاری لکه بر روی ظروف می گردد. به محض استفاده از ظرف ها؛ آن ها را به واسطه ی آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید تا برای پخت و سرو وعده غذایی بعدی آماده باشند. بهتر است این رفتار را به یک قانون در آشپزخانه مبدل نمایید تا تبدیل به یک عادت گردد.
  • دستمال میز، دستمال خشک کردن ظروف و همچنین ابر، اسفنج و اسکاچ نیز مانند سایر ظروف و کالاهای آشپزخانه نیازمند شست و شو و رفع آلودگی ها هستند. نیاز است هر روز به واسطه قرار گرفتن در آب گرم و صابون این پروسه طی شود تا بتوان بهداشت آشپزخانه رعایت کرد.
  • نیاز است تا به هنگام حمل، تمیز کاری و فریز کردن مواد مواد غذایی دریایی خام، گوشت، مرغ و ماهی آن را از سایر مواد غذایی تفکیک نمایید. فراموش نکنید علاوه بر جدا سازی مواد غذایی پخته شده، مواد غذایی خام نیز باید با تفکیک از یکدیگر نگهداری شوند. شاید این مورد به بهداشت فضای آشپزخانه مرتبط نباشد. اما توجه به نوع نگهداری از مواد داخلی فریزر نیز کمک شایانی به حفظ بهداشت حاکم در آشپزخانه خواهد نمود.
  • بهتر است روزانه روی میز کابینت ها و یا قفسه ها غبار روبی و نظافت گردند. به این منظور که اثری از غلات و یا مواد غذایی خشک در قفسه ها، کشو ها و… باقی نماند. چرا که این مورد می تواند یکی از عوامل مهم در حمله و لانه کردن حشرات یا جانوران موزی در فضاهای پنهان آشپزخانه باشد پس رعایت بهداشت آشپزخانه اهیمت بالایی در کل خانه دارد.
  • زباله ها از عوامل مهم در به مخاطره انداختن بهداشت فضای آشپزخانه محسوب می گردند. پس به هیچ وجه اجازه ندهند که تجمع زباله های تر در آشپزخانه علاوه بر جریان بوی نامطبوع، شرایط را برای آلودگی تمام وسایل و ظروف حاضر در آشپزخانه فراهم آورد.

رعایت بهداشت آشپزخانه-وب سایت دکترزکوی

تاثیر رعایت بهداشت فردی در بهداشت حاکم در فضای آشپزخانه

از فاکتور های مهم و البته دخیل در ارتقا بهداشت حاکم در آشپزخانه سلامت مواد غذایی خام و در حال طبخ در آشپزخانه به حساب می آید. که با عدم رعایت بهداشت فردی به مخاطره خواهد افتاد. به طور کلی عدم رعایت  بهداشت فردی را می توان یک عامل موثر در انتقال آلودگی به مواد غذایی بشمار آورد. شک نکنید اگر شخصی که مسئولیت اداره آشپزخانه را از هر بعدی بر عهده دارد به رعایت بهداشت فردی منضبط باشد، در حفظ و ارتقا بهداشت فضای آشپزخانه کوشا خواهد بود.

تاثیر رعایت بهداشت فردی در بهداشت حاکم در فضای آشپزخانه-وب سایت دکتر زکوی

چربی سوزی با دوره توسط دکتر زکوی

شرایط رعایت بهداشت در آشپزخانه رستوران ها

همانطور که بر رعایت بهداشت آشپزخانه ها در منازل شخصی تاکید می گردد. این شرایط در آشپزخانه های رستوران ها با جدیت بیشتری حاکم خواهد بود. چرا که سلامت تعداد بسیاری از افراد یک منطقه یا شهر تا قسمت عمده ای وابسته به درجه رعایت بهداشت فردی متصدیان آشپزخانه و بهداشت عمومی فضای رستوران  می باشد. البته که حیطه کاری رستوران ها زیر ذره بین نمایندگان بهداشت قرار دارند‌‌. و بی توجهی به هر مورد می تواند موجب برخورد جدی با این بخش گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.