مقالات آموزشی

پروبیوتیک های ارگانیسم زنده چه فایده ای دارند؟

پروبیوتیک های ارگانیسم زنده چه فایده ای دارند؟

در حال حاضر پروبیوتیک ها به عنوان داغ ترین بحث تغذیه مورد بررسی قرار می گیرند. اغلب در تشخیص و موارد مربوط به پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها دچار اشتباه می شوند. شاید این دو بسیار به هم شبیه هستند اما از لحاظ ویژگی های که دارا می باشند در دو دنیای متفاوتند. به طور کلی پری بیوتیک ها که انسان ها توانایی هضم آن را ندارند از کربوهیدرات به وجود می آیند. و توسط باکتری های روده خورده می شوند. در واقع این باکتری ها همان پروبیوتیک ها هستند که سبب بخشیدن مزیت های بسیاری به در راستا سلامت و بهبود وضعیت جسمی افراد می گردد. در این مبحث به صورت کلی تر به پروبیوتیک های ارگانیسم زنده و فوایدش می پردازیم.

بهترین مشاوره چربی سوزی را از دکتر زکوی بخواهید. روش های نوین چربی سوزی و تناسب اندام

منظور از پروبیوتیک ارگانیسم های زنده چیست ؟

اگر بخواهیم به طور کلی پروبیوتیک را معرفی نماییم باید به باکتری های موجود در فلور روده انسان اشاره نماییم. که کمک شایانی به گوارش بهینه غذا می کنند. در واقع پروبیوتیک ها همین باکتری ها می باشند. پروبیوتیک ها علاوه بر نقش مهمی که در گوارش ایفا    می کنند؛ ویتامین ها و آنتی بیوتیکهای متعددی را در راستای کیفیت سلامت بدن تولید می کنند‌‌. این باکتری ها به صورت عمده در لبنیات و میوه ها یافت می شوند. لازم بذکر است که باکتری های موجود در خوراکی ها علاوه بر اینکه باید دارای ویژگی های مثبت و برجسته ای در راستا بهبود و سلامت انسان باشد. باید نیز بتواند در دستگاه گوارش دوام بیاورد و ماندگار شود. این باکتری ها با دخالت در تعادل باکتری های مفید و مضر تمام تلاش نتیجه بخش خود را بر روی افزایش باکتری های مفید قرار می دهند.

فواید پروبیوتیک

همانطور که گفتیم پروبیوتیک ها به عنوان بهبود وضعیت جسمی و ارتقا سلامتی افراد وارد بدنشان می شوند‌ و مزیت های بسیاری را رقم می زنند :

فواید پروبیوتیک

  • پروبیوتیک و درمان اسهال

گاهی افراد با مصرف آنتی بیوتیک ها و برهم خوردن تعادل میان باکتری های خوب و بد به اسهال دچار می گردند. زمانی که بدنبال راه درمان می رویم پزشک به ما توصیه می کند که پروبیوتیک استفاده کنیم. زیرا یکی از ویژگی های برجسته پروبیوتیک ها منع دچار شدن و یا کاهش اسهال می باشد.

  • پروبیوتیک ها و بهبود اختلالات روانی

اگر فردی دچار اضطراب، اختلال وسواس، اختلال حافظه و یا اوتیسم است با مصرف پروبیوتیک ها به مدت یک یا دو ماه می تواند شاهد معجزه در بهبود وضعیتش باشد. این میزان از پروبیوتیک مورد نیاز را می توانیم به واسطه ۱۰۰ گرم ماست یا روزانه یک کپسول به بدن برسانیم.

  • پروبیوتیک ها و کمک به کار قلب

پروبیوتیک ها موجود در موادغذایی به طور غیرمستقیم  از طریق کاهش و کنترل فشار خون و همینطور پایین آوردن میزان LDL کلسترول بد به نوع عملکرد و  سلامت قلب کمک می کند. به طور قطع می توان گفت با مصرف ۲ الی ۸ هفته ماست حاوی پروبیوتیک حدودا ۵ درصد از کلسترول بد خون LDL می شود.

  • تناسب اندام و کاهش وزن با پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها از طریق روش های متعددی سبب کاهش چربی های انباشته شده بدن می شوند. در این روند پروبیوتیک ها با جذب چربی روده و نیز احساس سیری در زمان بیشتری سبب سوخت و ساز بیشترکالری موجود در بدن می گردد. لازم بذکر است اگر همیشه دغدغه کاهش چربی های شکم را دارید با مصرف ۱۲ هفته مکمل پروبیوتیک می توانید به کاهش ۸ و نیم درصدی این چربی ها برسید. البته   نمی توان این خاصیت را از همه پروبیوتیک ها انتظار داشت.

  • بالا بردن سیستم ایمنی بدن به کمک پروبیوتیک ها

با مصرف مکمل ها و خوراکی های حاوی پروبیوتیک سبب تولید آنتی بادی و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی در بدنمان می گردیم. این ماده به به قدری در این راستا تاثیر گذار است که می توان تا کاهش ۵۰ درصدی عفونت زنان و ۱۷ درصدی عفونت های دستگاه تنفسی روی آن حساب باز کرد.

  • بهبود آسم و حساسیت در گرو مصرف پروبیوتیک

علاوه بر اینکه مصرف مکمل ها و مواد غذایی حاوی پروبیوتیک موجب کاهش التهاباتی که به دلیل حساسیت های لبنی در بزرگسالان ایجاد شده است، می گردد؛ برخی از انواع آن ها نیز از طریق شیرخشک آسم و حساسیت را در کودکان و نوزادان بهبود می بخشد.

تضمین سلامت پوست وابسته به مصرف پروبیوتیک ها

زمانی که محیط روده در شرایط بدی قرار گیرد؛ آسیب های بسیاری پوست را تهدید خواهد کرد. برای جلوگیری از رخ دادن این آسیب ها پروبیوتیک ها وارد عمل می شوند. شاید ارتباط وضعیت پوست با روده را زیاد جدی نگیرید. اما این نظریه که تاکید ویژه ای بر آن          می گردد؛ پدیده ای نو نیست  و در سال ۱۹۶۱ طی یک آزمایش به اثبات رسید. مضمون این آزمایش در بردارنده این مسئله بود که از ۳۰۰ نفر مبتلا به آکنه که تحت درمان و مصرف پروبیوتیک قرار گرفتند ۸۰ درصد بهبود کامل یافتند. مطمئنا این آمار می تواند گویای همه چیز در باب مصرف و فواید بی نظیر پروبیوتیک باشد.

تضمین سلامت پوست وابسته به مصرف پروبیوتیک ها

رژیم غذایی سالم و درست با دکتر زکوی

۲ thoughts on “پروبیوتیک های ارگانیسم زنده چه فایده ای دارند؟

  1. Robin گفت:

    Wow, fantastic blog structure! How long have you been blogging for?

    you make running a blog look easy. The full look of your web site is excellent,
    let alone the content material! You can see similar here sklep

    • شماره تماس: ۶۶۶۸۹۲۶۶۵
  2. Leonor گفت:

    Very nice post and straight to the point. I don’t know if this is in fact the
    best place to ask but do you people have any thoughts on where to employ some professional writers?
    Thanks in advance 🙂 Escape room

    • شماره تماس: ۳۳۹۷۱۷۴۸۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.