مقالات آموزشی

تاثیر تغذیه بر بیماری های گوارشی و رفلاکس معده

منظور از رفلاکس معده چیست؟

داشتن یک رژیم غذایی متعادل همراه با همه غذاها و مواد خوراکی ، بسیار حائز اهمیت است. چرا که نوع تغذیه ما با سلامت جسمی و روانی ما در ارتباط خواهد بود. کافیست ریسک کنید به قدر کافی از غذاهای سالم و مفید بهره نبرید و  به مصرف مدام و بیش از حد غذاهای ناسالم رو آورید تا شاهد نتایج آن در کوتاه مدت باشید. پس بهتر است برنامه تغذیه ای مناسبی داشته باشید البته منظور از تغذیه مناسب تغذیه ای نیست  که شما بتوانید بر اساس آن به وزن دلخواهتان یا تناسب اندام برسید. داشتن یک تغذیه صحیح قبل از هر چیزی باید سبب سلامت بدن گردد. لازم بذکر است تاثیر مثبت و منفی موادغذایی که مصرف می کنیم در وهله اول خودش را در سیستم گوارشی بدن نشان می دهد و بعد از آن بر سایر بخش های بدن اثر می گذارد. یکی از مشکلات شایعی که در ارتباط مستقیم با نوع تغذیه برای دستگاه گوارش ایجاد می شود رفلاکس معده است که افراد بسیاری با آن درگیر هستند؛ از همین رو در این مبحث به تاثیر تغذیه  بر بیماری های گوارشی و رفلاکس معده می پردازیم.

تاثیر تغذیه بر بیماری های گوارشی­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

دستگاه گوارش یکی از بخش های مهم بدن به حساب می آید که در عمل هضم، جذب و سوخت و ساز بدن اساسی ترین نقش را ایفا  می کند. اختلال در این دستگاه از شایعترین آسیب های جسمی بشمار می آید که به شکل نا باورانه بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا می گردند. قسمت زیادی از این بیماری مربوط به قسمت فوقانی دستگاه گوارش است که با علائمی همچون بی اشتهایی،درد معده، سوزش سر شکم، اختلال در بلع و مشکل در عبور راحت غذا از دستگاه گوارشی خود را نشان می دهد.

هر کدام از این علائم از ویژگی های خاص یک بیماری محسوب می شود که بعد از انجام آزمایشات و معاینه پزشک مشخص می گردد و طول درمان آغاز می شود. اختلالات گوارشی از جمله آسیب های جسمانی بشمار می آید که غذا تاثیر بسیار زیادی در ایجاد و نیز پیشگیری از آن دارد.

به شکل واضح تر باید بگوییم اگر دچار بیماری های گوارشی شده اید مطمئنا باید در نوع تغذیه ای که تا به حال داشته اید یک تجدید نظر کلی نمایید. و با در پیش گرفتن یک رژیم غذایی مناسب سبب بهبود کیفیت زندگی خود به جهت ممانعت از پیشرفت بیماری گردید. یکی از شایع ترین این اختلالات رفلاکس معده است که برنامه غذایی شما تاثیر ویژه ای در بهبود و تشدید آن دارد.

تاثیر تغذیه بر بیماری های گوارشی­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

منظور از رفلاکس معده چیست؟

حتما تا به حال اصطلاح  سوزش معده به گوشتان خورده است؛ یا خود دچار این حالت شده اید. زمانی که اسید از معده به مری بازمی گردد شما سر شکم خود احساس جوشش می کنید. شاید این حالت بارها را برای شما رخ  داده است و این مسئله باعث شده است که آن را امری عادی بپندارید. زیرا اسفنکتر دچار اختلال شده و قادر نبوده  از ورود اسید از معده به مری جلوگیری نماید. برخی از افراد هستند که هر روزه با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و غذایی که می خورند به دلیل گشاد بودن دریچه اسفنکتر از سمت معده به سمت مری یعنی روبه بالا بر می گردد. در این حالت فرد با احساس سوزش و یا نفخ شکم درگیر می شود. متخصصان گوارش رژیم غذایی مناسب را برجسته ترین روش برای کنترل رفلاکس می دانند که متاسفانه برخی آن را جدی نمی گیرند.

روش های جدید چربی سوزی در ایران توسط دکتر زکوی

توصیه های تغذیه ای جهت بهبود رفلاکس معده

مواد غذایی که ما استفاده می کنیم می تواند تعیین کننده شرایط رفلاکس و اختلال گوارشی شما باشد. برخی مواد غذایی سبب شل شدن اسفنکر مری می شود که این مسئله روند تاخیری هضم غذا را در پی دارد. مواد غذایی که این شرایط را بحرانی تر خواهد کرد عبارتند از:

  • غذاهای سرخ کردنی( فست فود ها،چیپس و….)
  • ادویه های تند
  • گوشت های چرب(بیکن،کالباس و…)
  • نوشیدنی های گازدار

شکلات و کاکائو

  • مرکبات

 

تغذیه سالم در دوران بلوغ منظور از رفلاکس معده چیست؟ توصیه های تغذیه ای جهت بهبود رفلاکس معده

در کنار این موارد، برخی دیگر از مواد غذایی هستند که در وعده های غذایی مجاز به مصرف آن ها هستید:

  • غذاهای با فیبر بالا:

از خاصیت‌های مهم فیبر می‌توانیم به جذب اسید معده که سبب کاهش علائم رفلاکس میگردد اشاره کنیم با مصرف مواد غذایی فیبردار همچون غلات سبوسدار، برنج قهوه‌ای، سبزیجات ریشه‌ای، آجیل‌ها،  احساس سیری بیشتری به فرد دست می دهد و موادغذایی وقت بیشتری برای ماندن در معده دارند و بطور کامل هضم می‌شوند.

  • مواد خوراکی ضد التهاب:

برخی مواد غذایی دارای خاصیت ضد التهاب هستند و قابلیت کاهش التهاب ناشی از رفلاکس اسید را دارند و موجب کاهش سوزش سر شکم می شوند. این خاصیت در زنجبیل به شکل برجسته ای وجود دارد. زمانی که سر شکم خود احساس سوزش می کنید چای زنجبیل می تواند وضعیتتان را بهبود بخشد.

  • شیر:

میتوان شیر را به عنوان ماده کاهش دهنده اسید معده معرفی کرد. اما در انواع شیرها این خاصیت متفاوت است؛ شیرهای کم چرب        می توانند به عنوان یک بافر موقت همچون یک دیواره میان اسید و دیوار معده قرار گیرد و شرایط را بهبود بخشد. در صورتی که شیرهای پر چرب موجب تشدید رفلاکس می گردد.

  • عسل:

متخصصین تغذیه توصیه می کنند افرادی که دچار رفلاکس معده هستند. روزانه از مخلوط یک لیوان آب گرم و عسل بهره ببرند آنتی اکسیدان های موجود در عسل علاوه کمک به سلامت سلول های معده به دلیل خاصیت قلیایی سبب خنثی شدن اسید معده می گردد.

۵ thoughts on “تاثیر تغذیه بر بیماری های گوارشی و رفلاکس معده

  1. Tamela گفت:

    Wow, amazing blog structure! How lengthy have you been running a blog for?
    you made running a blog glance easy. The total look of your site is wonderful, let alone the content!
    You can see similar here najlepszy sklep

    • شماره تماس: ۷۷۸۲۴۹۲۷۴۴
  2. Kenneth گفت:

    Wow, that’s what I was seeking for, what a stuff! present here at this website, thanks admin of this web page.

    I saw similar here: Sklep internetowy

    • شماره تماس: ۶۹۲۸۸۳۸۶۸
  3. Johnson گفت:

    Wonderful article! That is the kind of info that
    are supposed to be shared across the internet. Disgrace on Google for not positioning this submit
    upper! Come on over and consult with my site .
    Thanks =) I saw similar here: Najlepszy sklep

    • شماره تماس: ۶۵۶۷۳۴۶۰۲
  4. Arlen گفت:

    Hey! Do you know if they make any plugins to help with Search Engine Optimization?
    I’m trying to get my blog to rank for some targeted
    keywords but I’m not seeing very good gains. If you know of any please share.
    Many thanks! You can read similar blog here: Najlepszy sklep

    • شماره تماس: ۷۰۳۷۹۲۳۹۴۶
  5. Byron گفت:

    Howdy! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I’m trying to get my website to rank for
    some targeted keywords but I’m not seeing very
    good success. If you know of any please share.
    Appreciate it! You can read similar text here: Scrapebox AA List

    • شماره تماس: ۶۴۱۳۲۸۴۵۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.