مقالات آموزشی

پوکی استخوان و درمان آن با مواد مغذی

پوکی استخوان و درمان آن با مواد مغذی

یکی از بیماری های شایع که امروزه تنها افراد پیر و مسن را با خود درگیر نکرده است‌. بلکه در دیگر گروه های سنی نیز اتفاق می افتد؛ پوکی استخوان می باشد. پوکی استخوان یکی از بدترین بیماری های قرن به شما می رود؛ چرا که فعالیت تمام اعضای بدن را مختل می سازد. بیماری پوکی استخوان هیچ علائمی ندارد؛ اما شما می توانید با مصرف فرآورده های غذایی سالم از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کنید.

در این مقاله به صورت مفید در مورد پوکی استخوان و روش درمان آن توضیح داده شده است. اگر مایلید، در این مورد اطلاعات مفیدی کسب کنید؛ با ما همراه باشید.

لطفا توجه داشته باشید که از برند های استاندارد مکمل های ورزشی استفاده کنید و با پزشک خود مشورت داشته باشید.

پوکی استخوان چیست؟

استخوان مهم ترین عضو بدن انسان ها می باشد. وجود استخوان برای بدن پستانداران مخصوصا انسان ها الزامی است. استخوان برای بدن انسان مانند اسکلت فلزی یک ساختمان می باشد. شما فکر کنید، اگر یک ساختمان، اسکلت فلزی نداشته باشد؛ چه اتفاقی برایش می افتد. مسلما ساختمان فرو می ریزد و دیگر قابل سکنا نمی باشد.

استخوان برای بدن انسان ها نیز مانند اسکلت فلزی ساختمان عمل می کنند. تا زمانی که هیچ اتفاقی برای استخوان های فرد نیافتد؛ او می تواند به راحتی بدون کمک خواستن از دیگران به انجام فعالیت های روزانه اش بپردازد. اما خدا نکند، کوچک ترین اتفاقی برای استخوان هایش بیافتد، کوچک ترین کار نیز برایش سخت و طاقت فرسا می شود؛ زیرا استخوان ها، عضو متحرک بدن انسان ها می باشد‌.

یکی از بیماری هایی که باعث تضعیف توانایی و قدرت تمامی استخوان های بدن می شود، پوکی استخوان یا استئوپروز است. فعالیت سلول های استخوانی نرمال به این صورت است که مداوم سلول های استخوانی قدیمی را با سلول های استخوانی جدید تعویض می کنند. اگر زمانی تعویض سلول های استخوانی جدید با سلول های استخوانی قدیمی به مشکل بخورد؛ پوکی استخوان رخ می دهد.

در نتیجه فرد با کوچک ترین ضربه یا فشار استخوان هایش می شکند. چرا که دیگر استخوان ها تاب و تحمل وزن فرد را ندارند؛ به همین خاطر به راحتی می شکند.  استخوان هایی که بیشتر در بیماری پوکی استخوان آسیب می بینند؛ استخوان لگن، مچ دست و ستون فقرات می باشد.

پوکی استخوان چیست؟

چه کسانی بیشتر مبتلا به پوکی استخوان می شوند؟

در گذشته بیشتر افراد پیر و مسن دچار پوکی استخوان می شدند. چرا که دیگر سن شان بالا رفته بود و همین طور اشتهای شان نیز کم شده بود. اما امروزه افراد بیشتری به پوکی استخوان مبتلا می شوند. چرا که دیگر مانند گذشته از مواد غذایی ارگانیک تغذیه نمی کنند. بیشتر از غذا های ناسالم در وعده های غذایی شان بهره می گیرند. به همین دلیل نسبت به گذشتگان شان بیشتر در معرض مبتلا شدن به بیماری پوکی استخوان هستند.

با بالا رفتن سن تان درصد امکان مبتلا شدن به بیماری پوکی استخوان بالا می رود. چرا که مقدار استروژن تولیدی بدن تان کاهش می یابد. استروژن ماده ی مهمی برای تولید استخوان ها می باشد. اگر مقدار مناسبی از این ماده در بدن تان وجود نداشته باشد؛ خیلی زود به بیماری پوکی استخوان دچار می شوید.

افراد پیر به خصوص بانوانی که یائسه شده اند؛ بیشتر به این بیماری دچار می شوند. به همین خاطر بایستی حتما چکاب های شش ماهه را به صورت منظم انجام دهند و همین طور از فرآورده های غذایی سالم استفاده کنند؛ تا مقدار استروژن خون شان را کنترل کنند.

چه کسانی بیشتر مبتلا به پوکی استخوان می شوند؟

 درمان پوکی استخوان با مواد مغذی

برای درمان تمامی بیماری ها، تنها مصرف دارو های شیمیایی جواب نمی دهد. بهترین راه برای درمان انواع بیماری ها از جمله پوکی استخوان مصرف درست مواد مغذی می باشد. از آن جایی که مواد مغذی سرشار از پروتئین، ویتامین، کلسیم، منیزیم و… می باشد؛ بهترین روش درمان می باشد.

چرا که ساختار شان کاملا طبیعی می باشد و دارای هیچ گونه مواد شیمیایی خطرناک نمی باشند. مصرف مواد مغذی مانند مصرف دارو های شیمیایی هیچ محدودیت سنی ندارد. به همین علت تمام افراد که دچار پوکی استخوان شده اند؛ می توانند از آن استفاده کنند.

برخی از مواد مغذی ای که برای درمان پوکی استخوان مفید می باشد؛ عبارت از:

  • شیر
  • ماست و پنیر
  • ماهی ساردین
  • سبزیجات
  • محصولات سویا
  • ماهی قزل‌آلا
  • انواع مغز ها(گردو، بادام، پسته و…)
  • و…

در مصرف تمامی مواد مغذی و معدنی نباید زیاده روی کنید؛ زیرا باعث می شود، دچار بیماری های دیگری همچون چاقی شوید.

درمان پوکی استخوان با مواد مغذی

۳ thoughts on “پوکی استخوان و درمان آن با مواد مغذی

  1. سعید خوش بین گفت:

    سپاس دکتر زکوی عزیز و گرامی

    • شماره تماس: ۰۹۳۹۸۱۳۵۰۱۱
  2. سمیه انصاری گفت:

    بسیار عالی و مفید بود ممنون از شما جناب اقای دکتر من در سمینار های دکتر شرکت کردم و خیلی راضی هستم الان برای خودم و اطرافیان با توجه به برنامه ها و شناختی که به وسیله سیمنار و کلاس های دکتر دریافت کردم میتونم برنامه بنویسم
    توصیه میکنم حتما در سیمنار ها شرکت کنید ربطی نداره مربی باشید یا نه حتی ورزش کنید یا نه ‌همین که شما در مورد چگونگی تغذیه اطلاع داشته باشید خیلی مفیده

    • شماره تماس: ۰۹۳۳۷۱۲۱۵۹۷
  3. Stefanie گفت:

    Great info and straight to the point. I am not sure if this is
    really the best place to ask but do you folks have any thoughts on where to employ some professional writers?
    Thanks in advance 🙂 Najlepsze escape roomy

    • شماره تماس: ۸۰۸۲۳۰۳۶۳۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.